Montertips - så ökar du värdet av din närvaro

Tips inför mässan

Avsikter - Bestäm dig för dina avsikter. Varför ska du vara med? T ex bygga varumärke, visa nya produkter, öka kännedom om en existerande produkt eller tömma ett stort lager på kort tid? Avsikter brukar fungera bäst en i taget eftersom de skickar dig i rätt riktning.

Behov - Vad behöver ditt företag bäst? Inspirera, engagera, sprida kunskap eller knyta nya kontakter.

Marknadsföringsmaterial på mässan - Tryck upp ett produktblad för denna mässa med era kontaktuppgifter. Varför inte små visitkort som representerar varje öl med artikelnummer pris, storlek, kort beskrivning. T-shirts, hoddies, glas etc. I webbshopen kan du beställa foamlogga vilket är ett bra och kostnadseffektivt sätt att sticka ut.

Marknadsföring innan mässan - Bjud in nya och gamla kunder till mässan, locka gärna med något speciellt för dem vid ett besök. Föreslå billigt/bra/fint boende för dem så att det blir lätt för dem att ta beslutet att komma. Rekommendera gärna andra aktiviteter som de kan ägna sig åt också. Händer det något speciellt i närheten på kvällen - berätta det och ge dem fler skäl att lägga pengar på en resa till Umeå.

Internet - Uppdatera din hemsida och Facebooksida, och berätta att ni ska ställa ut. Lägg en karta över mässhallen på din hemsida och markera din monter.

Stick ut från mängden - Ansträng dig för att din monter skall sticka ut och vara inbjudande. Exempelvis en öl speciellt framtagen för endast fredagen och en speciell för lördagen. Glöm inte att informera media om din nya produkt. Att bygga en hel genomtänkt miljö ger ett oändligt mycket starkare intryck, än att sätta upp några affischer på den vita standardväggen. Försök att skapa en mysig miljö: använd tapeter på väggen, ta till exempel med några snygga chesterfield- fotöljer, häng upp tyger-skapa en plats där besökare gärna stannar. Låt besökarna få en upplevelse av ditt varumärke. Stick ut från mängden och lämna ödmjukheten hemma. Undersök vilka utställare som finns på mässan och som ni kan dra nytta av, starta samarbeten under mässan. Exempelvis gas som något bryggeri använder, utvald chark till speciell ölsort, ost, choklad, mat i kombination med utvald öl osv. Den som arrangerar matserveringen bör ni kontakta för att skapa samarbete med. Ni tipsar om deras produkter de tipsar om era produkter. Detta ger ett mervärde för besökarna och de kommer att minnas er.

 

Under mässan

Show time! Var professionell i montern! Det betyder: -

  • Var glad, trevlig och engagerad hela tiden
  • Leenden säljer
  • Stäng av mobilen
  • Alla i montern skall ha bra produktkännedom
  • Rekommendera andras produkter till din produkt. Hjälp varandra att lyfta varandra.

Tydligt budskap - Skylta tydligt med din fördel. Ett effektivt trick om du vill locka mycket folk är en enkel aktivitet eller att bjuda på något. De flesta anser att det är oartigt att bara gå vidare och står kvar en stund innan de går vidare. Denna “stund” är den tid du har att ta kontakt.

Ha en tävling - Kanske det bästa tipset av alla. En tävling lockar massor av människor till din monter, speciellt om priserna är bra. Gör inte frågorna för svåra, ingen orkar lägga för mycket tid. Ha alltid en utslagsfråga och låt alla frågor handla om dina produkter. Se också till att alla skriver sina e-mailadresser på tävlingskupongen. Ta-da, du har ett potentiellt kundregister!

Demonstrera produkter - Om du demonstrerar något så måste denna produkt säljas i din monter. Om du visar en prototyp eller produkt som inte ännu släppts, var tydlig med det.

Samla folkmassa - Om en folkmassa har samlats kring din monter, signalerar det till förbipasserande att något är värt att se i din monter. Ingenting drar en folkmassa som en folkmassa. Folk vill veta vad som händer, och de kommer att känna sig manade att kolla din monter.

Seminarium - Håll gärna ett seminarium om det är möjligt. Det är bra av två anledningar; för det första får du uppmärksamhet från besökare, press, branschmänniskor och möjliga samarbetspartners/kunder. För det andra ser folk dig som en expert inom ditt område. Se till att bjuda in folk i förväg och gör titeln på seminariet lockande.

Ordna sittplatser - Skapa sittplatser i din monter, det är lättare att skapa en relation med en kund som inte är på språng.

Skapa passiv kontakt - Alla hinner inte prata med dig just nu. Ha en stor skål där intresserade kan droppa ner visitkortet. Räkna varje kontakt som en vinst. Jobba för fler kontakter. Det är mässans syfte.

Skapa aktiv kontakt - Det sägs 1 av 20 som passerar din monter är en möjlig kund. Hitta den kunden. Försök att ta reda på köpintresse och om personen har auktoritet att köpa. Gör anteckningar direkt på personens visitkort så att du inte glömmer vad ni sagt.

Gå på upptäcktsfärd - På mässor bygger du nätverk, se till att ha en back-up i montern så att du kan gå omkring när tillfälle ges. Det är på mässorna som du har chansen att verkligen studera dina konkurrenters bästa argument - det är här de visar sin spets. Spendera tid och prata med andra utställare och knyt kontakter för möjliga framtida samarbeten. Föreslå gemensamma marknadsaktiviteter med företag som kompletterar ditt företag

 

Vi ses på mässan,

Susanne Wikström