"Mässan står för mycket av det som är Nolias kärnvärden"

– Mässan står för mycket av det som är Nolias kärnvärden – att skapa utveckling och tillväxt i Norrland genom att skapa attraktiva mötesplatser, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Nolia Beer är Norrlands största ölmässa, men vill inte leva i ett vakuum, berättar Nolia Beers projektledare, Sussi Wikström.

Därför anordnas ”After Beer” både fredag och lördag. På fredag är det Droskan som stått för arrangemanget och lördag är det Harriets. Dessutom anordnar Restaurang Rex en Beer Dinner på lördag med den erfarne kocken och sommelieren Michel Jamais, som också föreläser på Nolia Beer.

Som exempel på vad hon menar med vakuum tar hon bryggeriet Beer Studios grundare och föreläsare på mässan, Darren Packmans, ord om lokalt engagemang och stöd.

Enligt honom är den viktigaste anledningen till att stötta lokalt producerat öl att man hjälper varandra och växer tillsammans.

– Som lokalt bryggeri är det vår ambition att göra umeåborna stolta över vår öl, deras öl, och få dem att stötta oss. Genom att stötta oss gör de det möjligt för oss att växa, brygga ännu mer äventyrliga ölsorter, anställa mer folk och skapa en direkt effekt på den lokala ekonomin, säger han.

Sussi Wikström anser att Nolia Beer har samma ambitioner med ölmässan.

– Vi vill att Nolia Beer ska växa tillsammans i en lokal gemenskap med lokala företag, organisationer och kunder. Det är bland annat därför vi i somras arrangerade en ölvandring i somras som fick fler att upptäcka alla de fantastiska restauranger som Umeå har att erbjuda, samtidigt som vi ökade intresset för att utveckla kombinationen av riktigt bra öl och fantastisk mat, säger Sussi Wikström.

– Nolia Beer är ett av många exempel på en attraktiv och viktig mötesplats som bygger positiv tillväxt för näringsliv och samhälle, säger han. och sammanfattar med orden:

– Vi vet att där människor möts händer bra saker. Det är Nolia Beer ett lysande exempel på, säger Nolias vd.